Jsem klikař

O tom, že i malá česká firma může být díky savým originálním nápadům světová a získat prestižní ocenění Red Dot Design Awward za kolekci svých klik

Nebál jste se založení společného podniku s Vašimi dvěma bratry?
Na to jsme při zakládání firmy nemysleli a naštěstí už nám to pár let spolu skvěle klape. Bude to asi tím , že máme přesně rozdělené kompetence a je hodně práce, takže není čas na nějaké dohady.

Kde čerpáte inspiraci pro Vaše originální kliky?
Konkrétne u kolekce Minimal/Maximal® nešlo o inspiraci, tam vše vyplynulo ze zadání, které znělo, vyrobit „neviditelnou” kliku. Měla s dveřmi pokud možno splývat, ale zároveň dávat možnost kreativity pro architekty a designéry. Všeobecně se ale dá říci, že jinak inspiraci čerpám všudekolem sebe. Hodně se rozhlížím na cestách, fotografuji a na základě toho tvořím. Jednou mě zaujmě architektua mayských pyramid, podruhé organické linie zobáku tukana...

Kolekce Minimal/Maximal® se nabízí v mnoha materiálových provedeních, když si zákazní přenese svůj vlastní materiál, není pro Vás problém ho použít?
Jakýkoliv materiál, který si zákazní přinese, jsme schopni vyseknou na matrici a vložit ho do kliky a doplňků.

Roman Ulich

Jak dlouho trvá proces od nápadu k hotovému výrobku?
Vymyslet a nakreslit skicu kliky trvá někdy pouhých 10 minut. Po té se vyrobí nefunkční model, dříve to bylo ze dřeva, dnes je proces rychlejší díky 3D tiskárnám, kdy si model vytiskneme a hned víme, jestli má dobrou ergonomii - to trvá asi tak měsíc. Následuje tří až čtyř měsíční proces s kovem. Odlévají se formy a je pravidlem, že nám vždycky něco praskne, takže shrnuto, proces od návrhu k výrobě trvá zhruba 1 rok. To se týká jenom samotné kkliky. Když jsou k ní i doplňky jako u kolekce Minimal/Maximal® (okenní kliky, úchyty na celosklěněné dveře, madla atd.) trvá to 3 roky.

Titulní stránka časopisu Domov

Spolupracujete i s jinými známými či začínajícími designéry?
Teď, když už jsme u nás víc známí, začíná se na nás obracet poměrně dsost mladých lidí. problém je v tom, že my už teď máme připravené kolkce klik na 3 roky dopředu, což je pro externí designéry problém, neboť oni očekávají výsledek hned. Výborně spolupracujeme s designérkou Bárou Škorpilovou, teď aktuálně tvoříme novou kliku s italským designérem a chystáme se na další kolekce se špičkami v oboru.

/pokračování

jak je těžké v dnešní době podnikat?
Dřív byli lidé ochotni se více věnovat i výběru takových doplňků, jako je klika a za kvaitní design si připlatit. Dnes je filozofie taková, že si raději koupí levnější výrobeek s tím, že si ho časem vymění, což se samozřejmě nestane a zůstane standardního tvaru.

Jak Vás napadlo přihlásit se k nominaci na Red Dot Design Award?
Vůbec jsem nevěděl, že nějaká taková cena existuje, než jsem si na nějakém pěkném designovém svitidle všiml „červeného puntíku”. Vyhledal jsem si tedy, o co se jedná a začal se o cenu blíže zajímat. Všechny doposud oceněné věci se mi moc libily a tak mě napadlo, proř to také nezkusit a neověřit si, zda jsou i naše produkty kvalitní a tak dobré. Napoprvé to sice nevyšlo, ale letos se nám zadařilo. Takže teď už víme, že jsme na světové úrovni.

Otevírá vám ocenění dveře na světový trh?
Není to o tom, že bychom vyhlásili „máme Red Dot” a celý svět nám bude ležet u nohou. Rozhodně nám to ale zvedne kredit u zahraničních firem, kterým dodáváme. Když jsme cenu dostali, dali jsme to samozřejmě klientům hned vědět. Všichni reagovali pozitivně, gratulovali nám a někteří se dokonce ptali, zda na tom mohou postavit svou mediální kampaň. Klika se pak prý bude prodávat úplně sama.

Je možné nějak předejít kopírování vašich originálních výrobků?
Jediná obrana je vymýšlet kliky, které jsou tak jiné a vyrobně velmi složité, že si je nikdo netroufne okopírovat. Plagiátoři třeba vyrobí kopii, ale neudělají tam ty pěkné detaily, které ji činí takovou, jaká má být. Napřiklad designérka Bára Škorpilová pro nás navrhla dřevěnou kliku. Tím, jak byla nezatížená technickými detaily, tak pracovala svobodně a vymyslela designově dokonalý výrobek, se kterým jsme se pak my půl roku trápili, než jsme díky oboustranným kompromisům dospěli ke konečnému řešení. Ta klika je na výrobu tak komplikovaná, že se do kopie opravdu nepustí.

Roman Ulich, *1971

  • pochází z východních Čech, kde je i sídlo společnosti M&T
  • vystudoval strojní průmyslovku
  • praxi začínal ve firmě, která se zabývala výrobou dveři, dalši zkušenosti získal v zahraničí ve výrobě
  • společně se svými dvěma bratry zakládá v roce 1997 společnost M&T na výrobu klik
  • ve firmě působí jako dvorní designér, také se stará o marketing, obchod a další provozní věci
  • letos získali prestižni ocenění Red Dot Design Award za kolekci Minimal/Maximal®

Budete se rozrůstat?
Současný stav menšího podniku nám sice vyhovuje, ale díky narůstajícím se chtě nechtě musíme pomaličku zvětšovat, navyšovat kapacity a rozšiřovat výrobu. Nastal určitý bod zlomu, kdy vidíme, že chodi objednávky a my si nemůžeme dovolit říct, že zboží nezvládneme dodat. Také zjišťujete,že trh není stejný a poptávka se postupně mění. Tomu se musíme rychle přizpůsobit, teď aktuálně například ekonomickými řadami, které budou z jiných materiálů a s využitím nových technologií.

Měl byste nějaký vzka pro čtenáře?
Že i klika je zařizování interiéru velmi důležitým detailem, který, když, je nekvalitní, nám při běžném denním provozu m§že zprůsobit spoustu nepříjemností. Proto veškeré naše kliky vyrábíme z masivni mosazi, což, je ušlechtilý materiál, na nějž dobře přilne pokoveni matným niklem či lesklým chromem. Na trh teď míří ve velkém množství velmi levných materiál zamak, který je sice pro výrobce dobře zpracovatelný, ale se špatnými technologickými vlastnostmi, takže na něj pokovení nepřilne a brzy se opotřebuje. Prodejce by měl vždy informovat zákazníka o materiálu kliky. Vůbec bych nedoporučoval, aby se zamakové kliky prodávaly, možná snad do prostor s minimálním provozem. I když teď budeme vyrábět i ekonomické série, touto cestou levného materiálu rozhodně nepůjdeme a volíme kvalitní nerez ocel.

Lucie Martínková, Sofie Bydlení, Listopad 2013

Poslední články


M&T magnetic získal ocenění RED DOT!

Magnetic

Inovativní řešení dveřního systému Magnetic vysloužilo českému výrobci dveřního kování prestižní ocenění ...

více zde

Bývalý fotbalista Ivo Ulich vyrábí kliky

Klikař

Patnáct let se Ivo Ulich živil fotbalem v Česku, Německu a Japonsku. Už během fotbalové kariéry ale začal ...

více zde

Cesta ke stoleté tradici

Klikař

Není to značka, která by se proslavila už někdy v meziválečném období, přesto ji svět dnes zná a respektuje ...

více zde